Szukaj:Słowo(a): Rozmnażanie mszaków

Pecha niewątpliwie miałam na maturze ustnej z polskiego.
Miałam opracowane wszystkie tematy z wszystkim zestawów, z wyjątkiem jednego.



No identycznie jak u mnie. Wszystko wykute na blachę, ale jedno sobie odpuściłam. I co? I wylosowałam.
Na szczęście Kelly mnie uratowali i zdałam tę cholerną maturę.

Ale za to odwrotnie miałam na egzaminach wstępnych do LO. Zdawałam ustną biologię i nie umiałam NIC oprócz rozmnażania mszaków i paprotników. No i paprotnika dostałam i jeszcze 5 wyrwałam.
Może trochę przesadziłem - ale IMO podstawówki powinny być z programem państwowym, a na wyższych szczeblach powinny być kursy. Bo i tak rok po maturze i tak prawie nikt nie będzie już wiedział, co to jest mitochondria, cykl Krebsa, cykl Kalwina, jak są zbudowane i jak się rozmnażają protista i mszaki, ani co to jest liczba Avogadro, ani co to jest logarytm - z wyjątkiem tych paru procent ludzi, którzy się tym wszystkim interesują i zamierzają się dalej wszechstronnie kształcić.
Przesadzasz. Ja chodziłem do państwowego technikum - przedmiotu biologia nie miałem w ogóle, a matematykę bardzo uproszczoną (bez logarytmów, całek i innych temu podobnych pierdół). Inna sprawa że każdy na maturę wybierał inny przedmiot niż matematykę (np historię, język angielski lub rosyjski).

Nie - bo w takim wypadku ten, kto gra w ruletkę, udowadnia, że postępuje głupio i/lub nieodpowiedzialnie i że bezpośrednio naraża kogoś na utratę życia.
Tak samo jak jeżdżąc po pijaku lub z nadmierną prędkością.
W życiu na żadnym kursie nie byłem a nigdy z angielskim nie miałem problemów
A ja miałem (tak jak z niemieckim) i dlatego rodzice posłali mnie kiedyś na kurs. tak samo jak kilka razy posyłali mnie na korki z matmy, bo z niej to w ogóle byłem beznadziejny.
w ten sposób dochowamy się pokolenia ignorantów z klapkami na oczach ślepo zapatrzonych w swój jedyny znany kierunek
Może trochę przesadziłem - ale IMO podstawówki powinny być z programem państwowym, a na wyższych szczeblach powinny być kursy. Bo i tak rok po maturze i tak prawie nikt nie będzie już wiedział, co to jest mitochondria, cykl Krebsa, cykl Kalwina, jak są zbudowane i jak się rozmnażają protista i mszaki, ani co to jest liczba Avogadro, ani co to jest logarytm - z wyjątkiem tych paru procent ludzi, którzy się tym wszystkim interesują i zamierzają się dalej wszechstronnie kształcić.
A wiesz że tu nie chodzi o "zmniejszy się szansa, że wylądujesz w więzieniu" ale o to żeby niewinny człowiek nie został przejechany przez nieodpowiedzialnego pajaca który myśli że jest demonem prędkości?
Tak, ale karać się powinno po popełnieniu przestępstwa, a nie uniemożliwiać zwykłemu człowiekowi jazdy takiej, jajkiej chce.
Rodzice postanawiają nie zaszczepić swojego dzieciątka przeciw jakiejś chorobie a ono na nią zapada i umiera
Jeśli tak by było, to to by oznaczało, że ci rodzice są nieodpowiedzialni, bo najprawdopodobniej i na innych polach nie dbają o dziecko. A nieodpowiedzialnym rodzicom można odebrać prawa rodzicielskie. Za niezaszczepienie dziecka nie byłoby dla tych rodziców takich niekonsekwencji.
Rozumiem że według Ciebie wolność polega na tym że niewinni i rozsądni mogą być krzywdzeni przez idiotów?
Nie - według mnie z założenia powinno się traktować dorosłych ludzi jak dorosłych ludzi - a nie jak dzieci, którym trzeba wyjąć z ręki niebezpieczny przedmiot, żeby czasem nie zrobiło krzywdy sobie i innym.
Pirat (...) przestraszy się KS za potrącenie kogoś po pijaku
No właśnie.
Nie jadę póki co do Krakowa



Moja ofizjalna propozyszyn: 16 maja (wiem wiem, urodziny Oli ) będę na 90% w Krk

Aha, i jutro mam sprawdzian z biologii z rozmnażania mszaków, paprotników i nasiennych
WITAM

Wiadomo że nie wszyscy radzą sobie z tak zawiłym przedmiotem jakim jest biologia i rozkładają ręcę przesiadując nad książkami. Jeżeli musisz napisać jakąś pracę lub potrzebujesz notatek jako pracę domową lub do nauki na klasówkę a może chcesz zaimponować nauczycielowi? PISZ !
Jestem obecnie studenktą, uczęszczałam do klasy bio-chem i zdawałam biologię na maturze.. Poszło mi jak z płatka Mogę napisać notatkę z takich tematów jak:

- Woda, białka, lipidy, węglowodany, enzymy, DNA, RNA, Błony plazmatyczne

- CYTOLOGIA [ cytoszkielet komórki, budowa i funkcje jądra komórkowego, mitochondrium siłownią energetyczną komórki,chloroplasty- miejsce przetwarzania energii, nieplazmatyczne składniki komórki, struktury komórkowe biorące udział w transporcie komórkowym i pozakomórkowym białka,podział mitotyczny oraz mejotyczny komórki, występowanie i rola lizosomów,peroksysomów,glioksysomów,]

- ANATOMIA I FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA [ budowa i funkcje skóry, budowa i podział kości, budowa mięsni i specyfika ich pracy, profilaktyka czynnego układu ruchu, podział funkcjonalny układu nerwowego, plastyczność mózgu, teoria orduchów, budowa obwodowego i autonomicznego układu nerwowego, regulacja procesów życiowych przez ból i stres, budowa zmysłu wzroku, budowa i funkcje ucha, inne zmysły-budowa i specyfika działania, mechanizm działania hormonów, skutki działania hormonów + tabelka, noradrenalinowy "kop" i adrenalinowe przyczajenie, skład i funkcje krwi, funkcje upostaciowanych składników krwi, funkcje tromobocytów i leukocytów, układy grupowe krwi,budowa serca i naczyń krwionośnych, budowa i funkcjonowanie układu limfatycznego, jak organizm broni się przed infekcją?, odporność nabyta, budowa i funkcjonowanie układu pokarmowego człowieka, enzymatyczna przeróbka pokarmu, etapy trawienia w przewodzie pokarmowym- wchłanianie, magazynowanie, magazynowanie i wchłanianie pokarmów - wątroba jako narząd wielofunkcyjny, chemizm i fizjologia wydalania u człowieka, fizjologia oddychania, budowa i funkcja układu rozrodczego, hormonalna regulacja pracy układu rozrodczego, współżycie płciowe i jego konsekwencje, zapłodnienie ciąża poród i połóg, rozwój biologiczny człowieka ]

- GENETYKA [ podstawowe pojęcia, dziedziczenie pary przeciwstawnych cech, zadania genetyczne z zastosowaniem II prawa Mendla, dziedziczenie głównych grup krwi u człowieka, zadania z zastosowaniem zasad mendlowania, choroby genetyczne sprzężone z płcią- hemifilia i dystrofia mięsniowa chłopców, założenia teorii Morgana, geny sprzężone ze sobą czyli umowna faza II, dziedziczenie dwóch przeciwstawnych cech - II prawo Mendla, podsumowanie wiadomości o teorii Morgana, podsumowanie wiadomości dziedziczenia cech, dziedziczenie genów organellowych, podstawowe wiadomości na temat mutacji, bloki metaboliczne ]

- wirusy i bakterie
- BOTANIKA [ glony, mszaki, paprotniki, charakterystyka tkanek roślinnych, budowa morfologiczna i anatomiczna korzenia, budowa i funkcje pędu, budowa i funkcje liścia, budowa i funkcje organów rozrodczych u roślin nasiennych, budowa i funkcjonowanie kwiatów u roślin nagonasiennych, proces rozmnażania u roślin okrytonasiennych, typy owoców i nasion, sposoby rozprzestrzeniania się roślin nasiennych, fitohormony i ruchy roślin, transport wody w roślinach, fazy ontogenezy roślin nasiennych, warunki zachodzenia fotosyntezy u roślin, typy fosforylacji, faza jasna fotosyntezy- warunki i przebieg, przebieg fazy ciemnej, chemosynteza, oddychanie jako proces kataboliczny, mitochondrialna faza oddychania komórkowego, oddychanie beztlenowe, grzyby]

- ZOOLOGIA [ pierwotniaki,typy rozmnażania zwierząt, wspólne etapy rozwoju zarodkowego zwierząt, porównanie zwierząt pierwo i wtóroustych, tkanki zwierzęce, tkanka łączna, tkanka nabłonkowa, gąbki, jamochłony, pasożytnictwo, robaki płaskie, robaki obłe czyli nicienie, pierścienice, ogólna charakterydtyka stawonogów, owady, pajęczaki i skorupiaki, mięczaki, ślimaki, głowonogi, szkarłupnie, porównanie cech strunowców i bezkręgowców, charakterystyka bezczaszkowców- lancetnik, ogólna charakterystyka strunowców, ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki]

Masz problem z biologią? nie zwlekaj !! Zapraszam
PISZCIE poziomeczka_88@go2.pl
Inny znaleziony artykuł

* Resveratrol jest naturalnie występującą fitoaleksyną wytwarzaną przez niektóre z roślin wyższych tj. roślin o zaawansowanej budowie i sposobach rozmnażania ( mszaki, paprotniki).
* Resveratrol jest reakcją na stres wywołany uszkodzeniami, infekcjami grzybowymi czy też konsekwencjami zanieczyszczenia środowiska a więc - krótko mówiąc - resveratrol jest substancją obronną, uaktywniającą się w chwili zagrożenia.
* Owocem o największym nasyceniu resveratrolem jest winogrono stąd – produkowane z winogron wina - szczególnie wina czerwone – zawierają tę tak cenną dla życia substancję.
* Resveratrolowi jak i również pozostałym polifenolom obecnym w winie przypisuje się wywołanie tzw. „francuskiego paradoksu”. Polega on na tym, że stopień śmiertelności z powodu chorób naczyń wieńcowych we Francji jest niższy niż w innych państwach o podobnym ryzyku występowania tych chorób. Wiąże się to najprawdopodobniej z ilością wypijanego przez Francuzów wina.
* Obecność Resveratrolu stwierdzono również w orzeszkach ziemnych, owocach morwy, zasuszonych łodygach rdestu japońskiego, który w medycynie wschodniej stosowany jest w profilaktyce i leczeniu chorób układu krwionośnego i infekcjach grzybiczych

Działanie Resveratrolu:

*
Ochrania naczynia krwionośne poprzez opóźnianie a nawet zahamowanie utleniania lipoprotein o niskiej gęstości LDL czyli złego cholesterolu, hamowanie procesu agregacji płytek krwi, zmniejszanie masy zakrzepów, spowalnianie procesu umierania komórek mięsni gładkich, zwiększanie poziomu tlenku azotu który - w świetle najnowszych badań - wpływa na pracę całego układu krwionośnego, likwidację stanów zapalnych, likwidację złogów cholesterolowych w układzie naczyniowo – żylnym, wzmocnienie ścian naczyń krwionośnych,
* Hamowanie procesów komórkowych związanych z inicjacją powstawania guzów nowotworowych i ich rozwoju,
* Zmniejszanie tempa rozpadu włókien kolagenowych w skórze, ścięgnach i więzadłach stawowych,
* Zapobieganie przedwczesnemu starzeniu się organizmu w efekcie czego – jest to najlepszy w tej chwili związek z grupy anti-aging,
* Zmniejszenie skutków niesprawności związanych z występowaniem chorób układu podporowo – ruchowego,
* Zmniejszanie procesów chorobowych przyzębia – chroni tkanki przed węglowodorami znajdującymi się w dymie tytoniowym,

Resveratrol, podobnie jak astaksantyna (Bioastin) jest jedną z niewielu substancji przenikających przez barierę „krew – mózg” a to oznacza, iż jest w stanie chronić przed wolnymi rodnikami również komórki mózgu.

Zastosowanie Resveratrolu

1. profilaktyka i leczenie schorzeń układu sercowo – naczyniowego,

2. chemoprewencja – zapobieganie chorobom nowotworowym,

3. wspomaganie leczenia chorób reumatycznych,

4. profilaktyka i leczenie w geriatrii,

5. łagodzenie konsekwencji sytuacji traumatycznych, stresów,

6. leczenie różnorodnych schorzeń o podłożu zapalnym,

7. w poprawie i usprawnianiu procesu pamięci,

8. w uszkodzeniach siatkówki u chorych na cukrzycę.
Witam :O)

Sprzedam 2 gotowe prace :
1. Przedstawienie duchów, zjaw i upiorów w epoce romantyzmu [ tylko wypowiedz - praca oceniona na 90%, czyli 18 pkt, sprawdzona przez polonistkę ].

2. Przedstaw swojego ulubionego pisarza fantasy. Przygotuj Krótki Przewodnik Po wykreowanym przez Niego świecie i oceń Jego twórczość.
[ Bibliografia podmiotu , wypowiedz , pytania egzaminacyjne - praca oceniona na 100% czyli 20/20 pkt , zachwyciła komisję]

Mam wszelkie prawa autorskie do powyższych prac. Mają stanowić pomoc w napisaniu własnej pracy maturalnej.

Wiadomo że nie wszyscy radzą sobie z tak zawiłym przedmiotem jakim jest biologia i rozkładają ręcę przesiadując nad książkami. Jeżeli musisz napisać jakąś pracę lub potrzebujesz notatek jako pracę domową lub do nauki na klasówkę a może chcesz zaimponować nauczycielowi? PISZ !
Jestem obecnie studenktą, uczęszczałam do klasy bio-chem i zdawałam biologię na maturze.. Poszło mi jak z płatka Mogę napisać notatkę z takich tematów jak:

- Woda, białka, lipidy, węglowodany, enzymy, DNA, RNA, Błony plazmatyczne

- CYTOLOGIA [ cytoszkielet komórki, budowa i funkcje jądra komórkowego, mitochondrium siłownią energetyczną komórki,chloroplasty- miejsce przetwarzania energii, nieplazmatyczne składniki komórki, struktury komórkowe biorące udział w transporcie komórkowym i pozakomórkowym białka,podział mitotyczny oraz mejotyczny komórki, występowanie i rola lizosomów,peroksysomów,glioksysomów,]

- ANATOMIA I FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA [ budowa i funkcje skóry, budowa i podział kości, budowa mięsni i specyfika ich pracy, profilaktyka czynnego układu ruchu, podział funkcjonalny układu nerwowego, plastyczność mózgu, teoria orduchów, budowa obwodowego i autonomicznego układu nerwowego, regulacja procesów życiowych przez ból i stres, budowa zmysłu wzroku, budowa i funkcje ucha, inne zmysły-budowa i specyfika działania, mechanizm działania hormonów, skutki działania hormonów + tabelka, noradrenalinowy "kop" i adrenalinowe przyczajenie, skład i funkcje krwi, funkcje upostaciowanych składników krwi, funkcje tromobocytów i leukocytów, układy grupowe krwi,budowa serca i naczyń krwionośnych, budowa i funkcjonowanie układu limfatycznego, jak organizm broni się przed infekcją?, odporność nabyta, budowa i funkcjonowanie układu pokarmowego człowieka, enzymatyczna przeróbka pokarmu, etapy trawienia w przewodzie pokarmowym- wchłanianie, magazynowanie, magazynowanie i wchłanianie pokarmów - wątroba jako narząd wielofunkcyjny, chemizm i fizjologia wydalania u człowieka, fizjologia oddychania, budowa i funkcja układu rozrodczego, hormonalna regulacja pracy układu rozrodczego, współżycie płciowe i jego konsekwencje, zapłodnienie ciąża poród i połóg, rozwój biologiczny człowieka ]

- GENETYKA [ podstawowe pojęcia, dziedziczenie pary przeciwstawnych cech, zadania genetyczne z zastosowaniem II prawa Mendla, dziedziczenie głównych grup krwi u człowieka, zadania z zastosowaniem zasad mendlowania, choroby genetyczne sprzężone z płcią- hemifilia i dystrofia mięsniowa chłopców, założenia teorii Morgana, geny sprzężone ze sobą czyli umowna faza II, dziedziczenie dwóch przeciwstawnych cech - II prawo Mendla, podsumowanie wiadomości o teorii Morgana, podsumowanie wiadomości dziedziczenia cech, dziedziczenie genów organellowych, podstawowe wiadomości na temat mutacji, bloki metaboliczne ]

- wirusy i bakterie
- BOTANIKA [ glony, mszaki, paprotniki, charakterystyka tkanek roślinnych, budowa morfologiczna i anatomiczna korzenia, budowa i funkcje pędu, budowa i funkcje liścia, budowa i funkcje organów rozrodczych u roślin nasiennych, budowa i funkcjonowanie kwiatów u roślin nagonasiennych, proces rozmnażania u roślin okrytonasiennych, typy owoców i nasion, sposoby rozprzestrzeniania się roślin nasiennych, fitohormony i ruchy roślin, transport wody w roślinach, fazy ontogenezy roślin nasiennych, warunki zachodzenia fotosyntezy u roślin, typy fosforylacji, faza jasna fotosyntezy- warunki i przebieg, przebieg fazy ciemnej, chemosynteza, oddychanie jako proces kataboliczny, mitochondrialna faza oddychania komórkowego, oddychanie beztlenowe, grzyby]

- ZOOLOGIA [ pierwotniaki,typy rozmnażania zwierząt, wspólne etapy rozwoju zarodkowego zwierząt, porównanie zwierząt pierwo i wtóroustych, tkanki zwierzęce, tkanka łączna, tkanka nabłonkowa, gąbki, jamochłony, pasożytnictwo, robaki płaskie, robaki obłe czyli nicienie, pierścienice, ogólna charakterydtyka stawonogów, owady, pajęczaki i skorupiaki, mięczaki, ślimaki, głowonogi, szkarłupnie, porównanie cech strunowców i bezkręgowców, charakterystyka bezczaszkowców- lancetnik, ogólna charakterystyka strunowców, ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki]

Masz problem z biologią? nie zwlekaj !! Zapraszam
GG 614408
Posiadam 2 gotowe prace na maturę ustną z jęz. polskiego:

1. Przedstawienie duchów, zjaw i upiorów w epoce romantyzmu [ tylko wypowiedz - praca oceniona na 90%, czyli 18 pkt, sprawdzona przez polonistkę ].

2. Przedstaw swojego ulubionego pisarza fantasy. Przygotuj Krótki Przewodnik Po wykreowanym przez Niego świecie i oceń Jego twórczość.
[ Bibliografia podmiotu , wypowiedz , pytania egzaminacyjne - praca oceniona na 100% czyli 20/20 pkt , zachwyciła komisję]

Mam wszelkie prawa autorskie do powyższych prac. Mają stanowić pomoc w napisaniu własnej pracy maturalnej.

Wiadomo że nie wszyscy radzą sobie z tak zawiłym przedmiotem jakim jest biologia i rozkładają ręcę przesiadując nad książkami. Jeżeli musisz napisać jakąś pracę lub potrzebujesz notatek jako pracę domową lub do nauki na klasówkę a może chcesz zaimponować nauczycielowi? PISZ !
Jestem obecnie studenktą, uczęszczałam do klasy bio-chem i zdawałam biologię na maturze.. Poszło mi jak z płatka Mogę napisać notatkę z takich tematów jak:

- Woda, białka, lipidy, węglowodany, enzymy, DNA, RNA, Błony plazmatyczne

- CYTOLOGIA [ cytoszkielet komórki, budowa i funkcje jądra komórkowego, mitochondrium siłownią energetyczną komórki,chloroplasty- miejsce przetwarzania energii, nieplazmatyczne składniki komórki, struktury komórkowe biorące udział w transporcie komórkowym i pozakomórkowym białka,podział mitotyczny oraz mejotyczny komórki, występowanie i rola lizosomów,peroksysomów,glioksysomów,]

- ANATOMIA I FIZJOLOGIA CZŁOWIEKA [ budowa i funkcje skóry, budowa i podział kości, budowa mięsni i specyfika ich pracy, profilaktyka czynnego układu ruchu, podział funkcjonalny układu nerwowego, plastyczność mózgu, teoria orduchów, budowa obwodowego i autonomicznego układu nerwowego, regulacja procesów życiowych przez ból i stres, budowa zmysłu wzroku, budowa i funkcje ucha, inne zmysły-budowa i specyfika działania, mechanizm działania hormonów, skutki działania hormonów + tabelka, noradrenalinowy "kop" i adrenalinowe przyczajenie, skład i funkcje krwi, funkcje upostaciowanych składników krwi, funkcje tromobocytów i leukocytów, układy grupowe krwi,budowa serca i naczyń krwionośnych, budowa i funkcjonowanie układu limfatycznego, jak organizm broni się przed infekcją?, odporność nabyta, budowa i funkcjonowanie układu pokarmowego człowieka, enzymatyczna przeróbka pokarmu, etapy trawienia w przewodzie pokarmowym- wchłanianie, magazynowanie, magazynowanie i wchłanianie pokarmów - wątroba jako narząd wielofunkcyjny, chemizm i fizjologia wydalania u człowieka, fizjologia oddychania, budowa i funkcja układu rozrodczego, hormonalna regulacja pracy układu rozrodczego, współżycie płciowe i jego konsekwencje, zapłodnienie ciąża poród i połóg, rozwój biologiczny człowieka ]

- GENETYKA [ podstawowe pojęcia, dziedziczenie pary przeciwstawnych cech, zadania genetyczne z zastosowaniem II prawa Mendla, dziedziczenie głównych grup krwi u człowieka, zadania z zastosowaniem zasad mendlowania, choroby genetyczne sprzężone z płcią- hemifilia i dystrofia mięsniowa chłopców, założenia teorii Morgana, geny sprzężone ze sobą czyli umowna faza II, dziedziczenie dwóch przeciwstawnych cech - II prawo Mendla, podsumowanie wiadomości o teorii Morgana, podsumowanie wiadomości dziedziczenia cech, dziedziczenie genów organellowych, podstawowe wiadomości na temat mutacji, bloki metaboliczne ]

- wirusy i bakterie
- BOTANIKA [ glony, mszaki, paprotniki, charakterystyka tkanek roślinnych, budowa morfologiczna i anatomiczna korzenia, budowa i funkcje pędu, budowa i funkcje liścia, budowa i funkcje organów rozrodczych u roślin nasiennych, budowa i funkcjonowanie kwiatów u roślin nagonasiennych, proces rozmnażania u roślin okrytonasiennych, typy owoców i nasion, sposoby rozprzestrzeniania się roślin nasiennych, fitohormony i ruchy roślin, transport wody w roślinach, fazy ontogenezy roślin nasiennych, warunki zachodzenia fotosyntezy u roślin, typy fosforylacji, faza jasna fotosyntezy- warunki i przebieg, przebieg fazy ciemnej, chemosynteza, oddychanie jako proces kataboliczny, mitochondrialna faza oddychania komórkowego, oddychanie beztlenowe, grzyby]

- ZOOLOGIA [ pierwotniaki,typy rozmnażania zwierząt, wspólne etapy rozwoju zarodkowego zwierząt, porównanie zwierząt pierwo i wtóroustych, tkanki zwierzęce, tkanka łączna, tkanka nabłonkowa, gąbki, jamochłony, pasożytnictwo, robaki płaskie, robaki obłe czyli nicienie, pierścienice, ogólna charakterydtyka stawonogów, owady, pajęczaki i skorupiaki, mięczaki, ślimaki, głowonogi, szkarłupnie, porównanie cech strunowców i bezkręgowców, charakterystyka bezczaszkowców- lancetnik, ogólna charakterystyka strunowców, ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki]

Masz problem z biologią? nie zwlekaj !! Zapraszam Ceny do negocjacji
PISZCIE Smile poziomeczka_88@go2.pl
Postanowiłem zacząć pisać coś na forum wobec czego zabrałem się za paleobotanike gdyż mam troche materiałów a widzę, że jest tu trochę mało informacji o roślinach. Mam nadzieje, że się wam spodoba jest to mój pierwszy ambitniejszy post i proszę o wyrozumiałość. (nie mogę sprawdzić błędów ort. więc proszę mnie nie besztać za ewentualne błędy)

Gromada Telomophyta - rośliny telomowe
Sylur górny - R

Gromada ta jest tworzona głównie przez samożywne rośliny lądowe o skomplikowanej budowie ciała, często znacznych rozmiarach i wytwarzajcych typowe organy. Występuje regularna przemiana pokoleń, przy czym fazą przystosowaną do życia w warunkach lądowych jest sporofit (osiągający często znaczne rozmiary) natomiast gametofit poza mszakami jest mocno zredukowany. Najmniejszą jednostką z jakiej zbudowane są ciała i organy sporofitów, jest tzw. telom czyli odgałęzienie ostatniego rzędu struktury dychotomicznej.
Gromada ta, obejmuje większość dzisiejszych roślin:
Do roślin lądowych należy parafiletyczna grupa mszaków oraz rośliny naczyniowe.

Systematyka

1. Rośliny telomowe
Gromada Telomophyta (= Embryophyta) – rośliny telomowe (rośliny osiowe)
Podgromada Rhyniphytina – ryniofity
Podgromada Trimerophytina – trymerofity
Podgromada Zosterophyllophytina – zosterofilofity
2. Rośliny telomowe: Mszaki i glewiki
Podgromada Bryophytina – mszaki
Klasa Hepaticopsida – wątrobowce
Klasa Bryopsida – mchy
Podklasa Sphagnidae – torfowce
Podklasa Polytrichidae – płonniki
Podklasa Bryidae – prątniki (mchy właściwe, mchy liściaste)
Podgromada Anthocerophytina – glewiki
3. Rośliny telomowe: Widłaki, psyloty, skrzypy
Podgromada Lycophytina – widłakowe
Klasa Lycopsida – widłaki jednakozarodnikowe
Rząd Asteroxylales – prawidłakowce
Rząd Lycopodiales – widłakowce
Rząd Protolepidodendrales – pralepidodendronowce
Klasa Isoëtopsida – widłaki róŜnozardonikowe
Rząd Lepidophytales – lepidofity
Rząd Pleuromeiales – pleuromejowce
Rząd Isoëtales – poryblinowce
Rząd Lepidocarpales – widłaki nasienne
Klasa Selaginellopsida – widliczki
Podgromada Psilotophytina – psylotowe
Podgromada Sphenophytina – skrzypowe
Rząd Hyeniales – praskrzypowce
Rząd Sphenophyllales – klinolisty
Rząd Equisetales – skrzypowce
4. Rośliny telomowe: Kladoksylony i paprocie
Podgomada Cladoxylophytina – kladoksylony
Podgromada Pterophytina – paprociowe
Podklasa Coenopterididae – staropaprocie
Podklasa Ophioglossidae – nasięźrzałowe
Podklasa Marattiidae – strzelichowe
Podklasa Osmundidae – długoszowe
Podklasa Filicidae – paprocie cienkozarodniowe
Podklasa Marsileidae – marsyliowe
Podklasa Salviniidae – salwiniowe
5. Rośliny telomowe: NagozaląŜkowe i ich bezpośredni przodkowie – pranagozaląŜkowe
Podgromada Aneurophytophytina (=Progymnospermophytina) – pranagozaląŜkowe (aneurofitonowe)
Rząd Aneurophytales – aneurofitonowce
Rząd Archaeopteridales – archeopterydowce
Rośliny nagozaląŜkowe
Podgromada Cycadophytina – nagozaląŜkowe wielkolistne
Klasa Lyginopteropsida (= Pteridospermopsida) – paprocie nasienne
Rząd Lyginopteridales - kalymatotekowce
Rząd Caytoniales – kajtoniowce
Rząd Glossopteridales – glosopterydowce
Klasa Cycadopsida – sagowce
Klasa Cycadeoidopsida – (=Benettitopsida) – benetyty
Klasa Ghetopsida – gniotowe
Rząd Ephedrales – przęślowce
Rząd Welwitschiales – welwiczjowce
Rząd Gnetales - giotowce
Podgromada Pinophytina (= Coniferophytina) – nagozaląŜkowe drobnolistne
Klasa Ginkgopsida – miłorzębowe
Klasa Cordaitopsida – kordaity
Klasa Pinopida (= Coniferopsida) – szpilkowe
6. Rośliny telomowe: OkrytozaląŜkowe – dwuliścienne
Podgromada Magnoliophytina (Angiospermae) – okrytozaląŜkowe
Klasa Magnoliopsida (= Dicotyledones) – dwuliścienne
Podklasa Magnoliidae – magnoliowe
Podklasa Ranunculiidae – jaskrowe
Podklasa Caryophyllidae – goździkowe
Podklasa Dilleniidae – ukęślowe
Podklasa Rosidae – róŜowe
Podklasa Lumiidae – jasnotowe
Podklasa Asteridae – atrowe
Podklasa Hamamelididae – oczarowe
7. Rośliny telomowe: OkrytozaląŜkowe – jednoliścienne
Klasa Liliopsida (= Monocotyledones) – jednoliścienne
Podklasa Alismatidae – Ŝabieńcowe
Podklasa Liliidae – liliowe
Podklasa Arecidae – arekowe

Z Botanika. T. 2 Systematyka - A. Szweykowska, J. Szweykowski

PSYLOFITY (Psilophytina)

Wymarłe najbradziej prymitywne ze znanych naczyniowych rośliny lądowe. Psylofity wytwarzają już tkankę miękiszową i okrywającą. Nie posiadały liści ani korzeni, łodyga była rozgałęziona dychotomicznie albo monopodialnie z zarodniami na szczycie (zawierają takie same zarodniki skupione w tetradach). Uważane są za pierwsze rośliny które opuściły wode i zdobyły ląd dając początek innym roślinom wyższym.
Do niedawna za Psylofity uważano wszystkie prymitywne rośliny lądowe odzwierciedlające początkowy stopień ewolucji roślin wyższych.

Psylofity jednak posiadają istotne różnice w budowie morfologicznej i anatomicznej oraz inne ułożenie organów rozmnażania.
Zostały więc wyróżnione 3 podgromady
-Rhyniophytina
-Zosterophyllophytina
-Trimerophytina

Informacje na temat psylofitów oraz roślin telomowych wziołem z ksiązki o Paleobotanice jednak mam kserówke i nie pamiętam jej tytułu ani autorów.



Puszkin dnia |14:57 08.12.2008r.|, w całości zmieniany 2 razy

>